Stel jouw Klassieker-team samen!

Spelregels Klassiekerspel

Klassiekerspel is een wielerspel waarin fans een denkbeeldig team van echte renners samenstellen en punten scoren op basis van de werkelijke prestaties tijdens de koersen. Hieronder kan je de spelregels voor Klassiekerspel lezen. Veel succes!

1. Jouw ploeg

Spendeer een fictief budget van €100 miljoen. Elke renner wordt gewaardeerd op basis van verwachte punten en historische data.

Elk team bevat 15 renners.

Je kan maximaal 3 renners van hetzelfde team selecteren.

2. Punten scoren

Elke koers kunnen je 15 renners punten verdienen.

2.1 Puntensysteem

Elke renner scoort punten op basis van zijn prestaties in de koers:

PlaatsMonumentWorld TourNiet-WT
1200160120
216012896
313010478
41108866
5907254
6705642
7604836
8504030
9403224
10342820
11282216
12242014
13201612
14161210
1514128
1612106
1712106
1812106
1912106
2012106
21864
22864
23864
24864
25864
26 - ...432

De beste 25 renners van elke koers verdienen de meeste punten. Vanaf plaats 26 verdient elke renner 4, 3 of 2 punten indien hij de wedstrijd uitrijdt.

2.2 Kopman

Iedere wedstrijd kan je een kopman aanduiden. Deze renner verdient extra punten wanneer hij op het podium staat.

  • 1e plaats - 40 punten
  • 2e plaats - 30 punten
  • 3e plaats - 20 punten


2.3 Ploegmaatbonus

Alle ploegmaats van de winnaar krijgen 15 punten. Deze renners moeten de koers starten, maar ze hoeven niet te finishen. De winnaar krijgt deze bonus niet.

3. Transfers


Als je net een team hebt aangemaakt, kan je onbeperkt renners veranderen tot aan de eerstvolgende deadline (start van de speelronde).

Je kan 5 transfers doen gedurende het spel.

Houd er steeds rekening mee dat je binnen het budget moet blijven, jouw selectie 15 renners moet tellen en je maximaal drie renners per team kunt opstellen.
Je bepaalt zelf wanneer je een transfer doet. Let op: een transfer kan niet ongedaan worden gemaakt! Je kan later dezelfde renner uiteraard wel opnieuw in je team transfereren. De reeds gescoorde punten van de uitgaande renner blijf je behouden.

4. Competities en rankings

Elke rangschikking is gebaseerd op het aantal fantasypunten. Bij een gelijke stand wint de ploeg met het kleinste budget op het moment dat de rankings van het respectievelijke klassement worden berekend, bij verdere gelijke stand wint de eerst ingeschreven ploeg.

Algemeen klassement

De algemene competitie loopt van speelronde 1 tot en met 14. 

Speelrondeklassementen

Het speelrondeklassement wordt opgemaakt na elke koers.

Vriendenleagues

In een vriendenleague nodig je vrienden, collega’s, buren en familieleden uit. Je kan meedoen aan een onbeperkt aantal vriendenleagues. De organisator van de vriendenleague bepaalt zelf wanneer de puntentelling start. Aan de vriendenleagues zijn er geen prijzen verbonden.


5. Prijzen


Dankzij 12GO Biking kan je in Klassiekerspel fantastische prijzen winnen. 

Op de Prijzenpagina vind je alle informatie over de speelronde- en eindprijzen. Tijdens het voorjaar is er volop actie en kun je voor verschillende speelrondes prachtige wielerprijzen winnen. Het loont dus zeker de moeite om ook tijdens het voorjaar nog gratis in te stappen.

De prijzen in het algemeen klassement kan je enkel winnen als je abonnee bent.

6. Algemeen

Klassiekerspel heeft het recht om gebruikers en/of ploegen te weigeren wanneer die niet stroken met de regels van het spel of wanneer ze ingaan tegen de geest van het spel. Indien er sprake is van misbruik, misleiding of bedrog (deelnames d.m.v. een script, fictieve personen, fictieve e-mailadressen, het uitbuiten van een bug, etc.) kan Klassiekerspel een gebruiker en/of zijn ploegen verwijderen en hem het recht op prijzen ontzeggen.

Bij vragen over het spel kan je een gesprek starten via de chat. Bij vragen over een prijzen kan je mailen naar wielerspel@dpgmedia.nl

Â